Träna

promenadAlla kan inte bli stora sportsmän, men alla kan träna och det är något man skall tänka på. Kroppen behöver träning och man mår så bra av att hålla musklerna igång. Vi ger tips på härliga träningsformer som inte känns betungande och tråkiga.

Uteliv i alla former vet alla är bra sätt att motionera. Långa härliga promenader är stärkande och det brukar vara en skön avkoppling efter en lång dag på jobbet. Om man är helt otränad kan man börja träna upp sig lite lugnt. Efter ett tag går det att snabba på stegen och kanske småspringa ibland.

Det kan vara mycket bra för konditionen att ibland köra intervallträning. I GP från den 20 mars finns en mycket intressant artikel om nyttan med intervallträning. Principen är att man skall köra mellan 3 och 4 pass då man springer, cyklar eller simmar så fort man kan. Dessa passa skall varvas med lugnare fart eller hel vila. Läs hela artikeln här.

yogaYoga är en träning som verkligen är skön och som också ger meditation. Om man tränar tillsammans i pass med yogainstruktör kommer man att få göra mycket sköna och stretchande rörelser till behaglig musik. Vid all yoga-träning är det viktigt att andas rätt. I vissa moment i träningen skall man andas ut och i vissa andas in. Det är viktigt att börja denna träning tillsammans med en riktig instruktör om man inte är van vid Yoga.

Något som verkligen är en bra träning för kroppens muskler är styrketräning. När man påbörjar denna form av träning är det bra att först ha fått hjälp av någon som är utbildad instruktör i träningsformen. Om du vill prova på att börja med styrketräning kan du besöka det Friskis & Svettis som finns i din stad. Boka en timme med en instruktör för att komma igång på rätt sätt. När du väl vet hur du vill träna kan du köpa hem bra träningsredskap på Gymkompaniet. Allt du kan tänkas behöva för att kunna träna dina muskler kan du hitta i den shoppen till bra priser.