Löpning för nybörjare – att tänka på

Löpning är en populär motionsform. De flesta kan springa, och dessutom kräver det inte att du köper ett dyrt träningskort eller liknande. Det finns många sätt att löpa på, och om du är nybörjare kan det vara bra att läsa på lite om såväl kläder och utrustning som hur du lägger upp ett pass innan du sätter igång.

running_359568020

Du kan egentligen springa i det mesta som känns bekvämt, men för att undvika skador med mera kan det vara bra att investera i ett par bra skor som är anpassade för löpning samt kläder som är följsamma och som fungerar i olika väderförhållanden. Skorna bör vara lätta, följsamma och materialet bör vara bra. Sulan är också viktig, eftersom en fel sula kan ge mindre skador eller känningar i såväl fot som smalben. Här kan du läsa om några löparskor som var populär under 2016. Vad gäller kläder är det viktigt att de “andas” för en så bekväm löpning som möjligt. Se också till att de är lätta, bekväma och helst inte för löst sittande.

Om du är nybörjare inom löpning kan det kännas lite svårt att strukturera upp ett första löpningspass. Hur långt bör du springa? Hur snabbt ska du springa? Vilken rutt ska du satsa på? Ska du springa på asfalt eller ett mer kuperat underlag? Här finns det egentligen inte några exakta svar, då det handlar om dina preferenser och ditt mål med löpningen. Det kan vara bra att i början utgå från ett program som är skapat av någon som kan löpning. Då kan du lära dig hur du bygger upp ett program från början och hur du sedan kan bygga på det vad gäller tid och löplängd.